Version 2016:1 gäller från och med 1 september 2016


1. Tillämplighet
Mobilbyrån Telekom:s (”Mobilbyrån”) Allmänna Försäljningsvillkor omfattar all försäljning, om inget särskilt avtalats mellan parterna. Beställningar/inköp av produkter och tjänster från Mobilbyrån innebär samtidigt godkännande av våra försäljningsvillkor. Mobilbyråns publicerade försäljningsvillkor gäller tillsvidare om inget annat skriftligen avtalats och kan ändras av Mobilbyrån från tid till annan utan vidare förvarning. Vid var tid finns gällande villkor tillgängliga på www.mobilbyran.nu. Mobilbyråns personal har inte befogenhet att ingå muntliga överenskommelser och/eller sidoavtal i den mån att dessa sidoavtal går utöver dessa villkor eller parternas skriftliga avtal. Skriftliga avtal skall vara undertecknat av firmatecknare på Mobilbyrån och av kund för att gälla. Våra aktuella försäljningsvillkor gäller ovillkorligen om inget annat avtalats skriftligt enligt ovan mellan båda parter.

2. Bli kund och kunduppgifter
För att få tillgång till och kunna handla hos Mobilbyrån måste du först ansöka om att bli kund. Kunden bekräftar att de uppgifter som fylls i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktiga uppgifter. I samband med att kund skickar in sin kundansökan till Mobilbyrån så godkänns gällande försäljningsvillkor i sin helhet. När kundens ansökan har gått igenom så får man ett bekräftelse mail på det till den mailadress som är angiven under kontaktperson i kundansökan. I samband med att man får denna bekräftelse så får man även sina kreditvillkor, betalningsvillkor och uppgifter för att kunna logga in på och börja handla på vår webshop. Kunden godkänner att Mobilbyrån hanterar och lagrar företagsuppgifter rörande Kunden. Kunden förbinder sig att inte behandla företagsuppgifter rörande annan utan att ha inhämtat dennes samtycke eller på annat sätt förvissat sig om rätt att utföra sådan behandling föreligger. Kunden ansvarar för att Mobilbyrån alltid har korrekta uppgifter om kunden. Kunden skall i god tid underrätta Mobilbyrån om alla ändringar av förhållanden som har betydelse för Mobilbyrån med anledning av avtal som styrs av dessa Villkor, såsom t.ex. ändring av namn, firma, adress eller misstanke om obestånd och betalningssvårigheter.

3. Säkerhet och Inloggningsuppgifter
Vi rekommenderar starkt att alla inloggningsuppgifter skall vara personliga. Kunden ansvarar helt för sina egna inloggningsuppgifter. Kund tar på sig fullt ansvar för vad dessa inloggningsuppgifter används till och samt vem som har tillgång dem. Kund säkerhetsställer så att inte anställda eller tredjepart får tillgång till dessa och använder dem på ett otillåtet sätt. Samtliga personer som har tillgång till kunds personliga inloggningsuppgifter till kundkontot anses vara behöriga att lägga beställningar för kundens räkning i kundens namn. Alla beställningar som läggs med kunds behörighetskoder skall i alla avseenden hanteras som en skriftlig beställning undertecknad av er och innebära samma åtaganden som en sådan. Vi rekommenderas starkt att ni byter lösenord med jämna mellanrum. Meddela Mobilbyrån vid minsta misstanke att kunds inloggningsuppgifter kommit i orätta händer. Avslöja aldrig inloggningsuppgifter för obehöriga och som inte har rätt att agera i ert namn.

4. Upplysningsplikt om ändrade förhållanden
Kunden skall underrätta Mobilbyrån om alla ändringar av förhållanden som har betydelse för Mobilbyrån med anledning av avtal som styrs av dessa Villkor, såsom t.ex. ändring av namn, firma, adress, ändrade ägare förhållanden eller om det föreligger misstanke om betalningssvårigheter. Alla ändringar och/eller misstankar om obestånd skall meddelas i god tid.

5. Produktinformation
Varorna som presenteras på Mobilbyråns webbsida utgör Mobilbyråns ordinarie sortiment. Sortimentet och lagersaldon kan ändras utan föregående avisering och Mobilbyrån ansvarar ej för eventuella felaktigheter i produktspecifikationer och lagersaldon. Kunden ansvarar själv för sitt val av produkter och sin användning.

6. Tillgänglighet och priser
Priser anges exklusive allmänna avgifter och frakt. Vid var tid kan angivna priser, sortiment och lagersaldo ändras utan föregående avisering. Våra gällande försäljningspriser och lagerstatus finns att tillgå på vår webshop. Mobilbyrån reserverar sig för eventuella tryckfel. På samtliga priser tillkommer vid tidpunkten för leverans gällande mervärdesskatt (f.n. 25 %). Mobilbyrån reserverar sig för eventuella felaktigheter och prisändringar på web och i andra media. Mobilbyrån kan fram till leveransdagen, utan föregående avisering, ändra priserna som följd av ändrade leverantörspriser, avgifter från myndigheter och organisationer, valutakurser eller andra förhållanden som ligger utanför Mobilbyråns kontroll och påverkan, i förhållande till ordertillfället.

7. Beställning och orderbekräftelse
Beställningar av produkter och tjänster kan läggas via telefon, e-post eller via www.mobilbyran.nu. För att order ska vara giltig och anses som komplett måste en order innehålla kundnummer, artikelnummer (Mobilbyråns eller tillverkarens), antal, leveransadress, ordermärkning, ev bidnr. Vid ofullständig eller felaktig orderinformation fördröjs hantering samt leverans. En order måste accepteras och bekräftas av Mobilbyrån för att vara bindande för Mobilbyrån. Kunden är bunden av sin order efter orderläggning och får inte avbeställas utan Mobilbyråns skriftliga samtycke, detta gäller även restnoterade produkter och tjänster. Kreditspärrad order som är äldre än 30 dagar makuleras automatiskt. Genom att genomföra ett köp hos Mobilbyrån accepterar kunden Mobilbyråns Allmänna Försäljningsvillkor och att följa villkoren i sin helhet.

8. Leverans
Leverans sker inom Sverige direkt från distributörs lager med försäkrad transport (CIP, Incoterms 2010). Leverans sker normalt med Postens företagspaket eller med av distributörs anlitad transportör eller med Mobilbyråns egna budbil. Risken för leveransen går över på kunden när produkten lämnats av distributör till transportör. När Mobilbyråns egna budbil används övergår risken för leveransen på kunden i samband med leveransen kvitteras hos kund. Order lagd innan kl. 15.00 avseende Produkter och Tjänster i lager, avsänds normalt samma dag. Fraktkostnad enligt separat prislista tillkommer oavsett vikt om inte annat avtalats. Vid tilläggstjänster t.ex. postförskott och adressering till boxadress tillkommer även Postens avgifter enligt separat prislista. Mobilbyrån tar ut en avgift enligt separat prislista för varje ej utlöst postförskott eller ej uthämtad försändelse. För ofullständig slutkundsleverans på grund av från kunden rapporterad felaktig adress, inte varit på plats eller vägrat att ta emot godset debiteras kund 350 kronor per kolli. Mobilbyrån bär inte något som helst ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör, försening eller restnotering hos produkttillverkaren, underleverantör, distributör eller annat förhållande. Om en vara utgår från sortimentet efter lagd beställning och innan full leverans så annulleras återstående beställning. De levererade produkterna faktureras i sin helhet. Mobilbyrån kan inte belastas och kan inte krävas på någon ersättning för beslut som inte Mobilbyrån kan påverka. Ny beställning på likvärdiga produkter får läggas av kund i samråd med Mobilbyrån. En eventuell prisökning i samband med detta kan och ska under inga som helst omständigheter belastas Mobilbyrån.

9. Felleveranser och Returer
Returer godkännes endast om fel Produkt eller Tjänst, eller för många Produkter eller Tjänster har levererats jämfört med lagd order, eller Produkter har skadats före Distributörs leverans. I övrigt så är Produkterna ej returbara och priserna är inte återbetalningsbara. Har skäl för retur enligt stycket ovan konstaterats skall denna avvikelse anmälas till Mobilbyrån inom tre arbetsdagar från mottagandet av leverans, varvid Mobilbyrån kundtjänst lämnar ett returnummer. Returer utan returnummer accepteras inte och returneras på Kunds bekostnad tillbaka till Kund. I händelse att Kund underlåter att underrätta Mobilbyrån om de brister, defekter eller Produkter som inte uppfyller avtalsmässig standard nom denna tre dagars frist, skall Kund anses ha godkänt Produkterna i dess befintliga skick. Mobilbyråns enda ansvar för returnerade Produkter kommer att vara utfärdande av krediter enligt Mobilbyrån vid var tid gällande riktlinjer avseende returer. Om Kunden önskar returnera en Produkt måste Kund initiera en ny order för att ersätta Produkten. Alla produkter som felaktigt levererats av Mobilbyrån, underleverantör eller distributör måste returneras med dess originalförpackning intakt (inklusive tillverkarens shrink wrap) och i övrigt skall Produkten vara i oanvänt, återförsäljningsbart nyskick. Om varans originalförpackning öppnats eller skadats genom märkning som inte går att ta bort i sin helhet anses leveransen som godkänd. Vara som inte överensstämmer med vad som angivits vid returansökan och enligt skickets anvisningar ovan, debiteras sitt fulla värde och skickas tillbaka utan åtgärd. Retur sker på Kunds bekostnad och en undersökningsavgift om 350:- debiteras.

10. Transportskador och reklamation
Kunden ska vid mottagandet kontrollera de levererade produkterna. Transportskada ska på ankomstdagen av leveransen anmälas till transportör samt till Mobilbyrån för att erhålla ett ärendenummer. Dolda transportskador som inte upptäckts eller borde ha upptäckts vid leveransen, ska reklameras så snart det kan ske och under alla förhållanden inom en vecka från mottagandet av leveransen. Om kund inte reklamerar transportskador inom angivna tidsfrister förlorar kunden rätten att göra gällande anspråk mot transportören och Mobilbyrån. Observera att ett erhållande av ärendenummer eller utskickande av retursedel inte är att likställa med godkänd reklamation. Ärendenumret är giltigt under 14 dagar under vilken tid produkten ska ha kommit Mobilbyrån tillhanda. Vid retur av produkten ska returfrakten till Mobilbyrån bekostas av kund. Vidare ska ordernummer, faktura och uppgift om giltigt ärendenummer jämte en detaljerad skriftlig redogörelse med bilder av felet medfölja produkten. Vid felaktig reklamation har Mobilbyrån rätt att återsända produkten till kunden och att ta ut fraktavgift. Returer ska återsändas väl förpackade i godkänt emballage. Kunden står risken för produkten vid transport. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kund. Mobilbyrån förbehåller sig rätt till produktkontroll av produkten samt debitering av testavgift om produkten inte skulle vara felaktig och reklamationen därmed inte accepteras. För reklamationer som går vidare till transportör gäller deras beslut. Mobilbyrån följer transportörs anvisningar och tar inga egna beslut utöver transportörens. Transportörens beslut och hanteringstider för att hantera en reklamation är det som gäller och ligger helt utanför Mobilbyråns kontroll.

11. Betalningsvillkor och säkerhet
Mobilbyrån gör alltid en kreditbedömning efter eget gottfinnande på kundens företag, bl.a. med hjälp av kreditupplysning och årsbokslut. Baserat på denna kreditbedömning fastställs kreditlimit och betalningsvillkor för kunden. Mobilbyrån förbehåller sig rätten att utan föregående avisering när som helst ändra eller dra in krediten och/eller ändra betalningsvillkor. Kund har ej rätt till någon ersättning för minskad eller indragen kredit. Angiven kreditgräns är inklusive mervärdesskatt. Fakturara ska betalas så att fakturabeloppet finns tillgängligt på Mobilbyråns bankkonto senast femton (15) dagar från fakturadatum om inget annat finns angivet på fakturan. Fakturan ska betalas i den valuta och till det konto som anges på fakturan. Betalningen anses fullgjord när den kommit Mobilbyrån tillhanda i sin helhet. Vid försenad betalning har Mobilbyrån rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift, innefattande indrivningskostnader. Kunden är skyldig att utge ersättning för Mobilbyråns kostnader för åtgärder som syftar till att förmå kunden att erlägga betalning. Vid kunds dröjsmål med betalning förfaller alla utestående belopp till omedelbar betalning. Om kund har överskridit gällande kreditgräns eller är i dröjsmål med betalningar har Mobilbyrån rätt att hålla inne/makulera inneliggande beställningar alternativt kräva förskottsbetalning. Vid fördröjd betalning med mer än 15 dagar äger Mobilbyrån rätt att med omedelbar verkan häva avtalet. Mobilbyrån tar ut en faktureringsavgift per faktura om kunden begär pappersfaktura. Felaktigheter i en faktura från Mobilbyrån måste reklameras senast 5 dagar efter fakturadatum. Om reklamation inte gjorts i tid kan felaktigheten inte göras gällande mot Mobilbyrån.

12. Garanti
Garantin omfattar fabrikationsfel inom ramen för tillverkarens specificerade garantivillkor. Mobilbyrån lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor. Kund har aldrig bättre rätt mot Mobilbyrån än vad Mobilbyrån har mot respektive tillverkare. Mobilbyrån har rätt att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till av tillverkaren anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande. Garantitiden förlängs inte till följd av att ett fel avhjälps i produkterna. Mobilbyrån är inte ansvarig för produkters kompatibilitet med andra produkter i Mobilbyråns sortiment eller med kundens befintliga utrustning. Mobilbyråns ansvar vid fel i produkt är begränsat till vad som respektive tillverkares garantier och kunden kan inte rikta andra anspråk mot Mobilbyrån med anledning av fel. Mobilbyrån ansvarar under inga omständigheter för indirekta skador eller följdskador, såsom produktionsbortfall eller utebliven vinst, eller andra skador och kostnader till följd av omöjlighet eller svårighet att använda produkter eller information, eller för förlust av data. Mobilbyrån skall inte vara ansvarigt för brister, skador eller fel som uppstår vid normalt slitage, vid oaktsamhet, avsiktlig skada, onormala förhållanden eller felaktigt användande. Mobilbyrån förbehåller sig rätten att avgöra om en vara som returneras inom garantitiden skall ersättas av en identisk, likvärdig produkt, repareras eller krediteras. Skador orsakade av kund eller tredje part såsom tapp/klämskador, vätskeskador, felaktigt handhavande täcks inte av garanti och kan inte belastas Mobilbyrån eller tredje part. När inte garantin gäller så skickas ett kostnadsförslag ut. Vid retur utan åtgärd efter ett kostnadsförslag så debiteras en undersökningsavgift. Vid inget fel konstaterat kan en avgift för en undersökning debiteras utan ett kostnadsförslag. Om endast mjukvaran behöver uppdateras/återställas kan det räknas som inget fel konstaterat. Vi rekommenderar starkt att Ni testar att uppdatera och återställa produkterna själva först för att se om felet åtgärdas. Gör en backup på all data innan som ni kan återföra till produkten efter en eventuell återställning. Vi rekommenderar starkt att ni gör en backup med jämna mellanrum, under servicetillfället så förvinner normalt all data och Mobilbyrån ansvarar under inga som helst omständigeter för någon som helst data eller information som ändras, skadas eller försvinner på en enhet. För Apple måste 'Hitta min iPhone' avaktiveras innan produkten skickas in för service. Behåll eventuella tillbehör som inte har med felet att göra. Mobilbyrån ansvar inte under några förhållanden för bifogade tillbehör. Mobilbyrån ersätter ej heller under några omständigheter eventuell skada på annan utrustning som en trasig vara kan ha orsakat. Mobilbyråns ansvar för defekt Produkt eller Tjänst är begränsat till vad som uttryckligen anges i dessa Villkor. En reparation ska registreras på vår serviceportal. Bifoga alltid inköpsfaktura och en utförlig felbeskrivning. Vi erbjuder tjänster för att helt ta bort allt med servicetider att göra. Se utbytesservice längre ner.

13. DOA
DOA (Dead-On-Arrival) definieras som att varan ej fungerar vid uppackning (eller inom ramar som tillverkaren uppgivit). OBS! Vissa leverantörer använder inte DOA-begreppet, utan har en och samma hantering av alla garantiärenden och kund kan inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Mobilbyrån. DOA anspråk kan aldrig göras senare än 30 dagar efter fakturadatum. Mobilbyrån förbehåller sig rätten att avgöra om en vara som returneras inom DOA-tiden skall ersättas av en identisk, likvärdig produkt, repareras eller krediteras. Garantitiden förlängs inte till följd av att Mobilbyrån avhjälper fel i produkterna. För att returen skall godkännas MÅSTE en utförlig felbeskrivning anges och varan MÅSTE skickas in komplett med originalemballage. Retur sker på Kunds bekostnad. Mobilbyrån förbehåller sig rätten att Vid kreditering, sker detta till det lägsta av dagspris och fakturerat pris. Mobilbyrån ersätter ej heller eventuell skada på annan utrustning som en trasig vara kan ha orsakat. Om varan vid kontroll hos Mobilbyrån visar sig vara felfri, debiteras en undersökningsavgift/testavgift om 350:-
För att Mobilbyrån skall kunna acceptera en DOA-retur MÅSTE följande villkor uppfyllas:
- Kunden MÅSTE erhålla ett returnummer (s.k. RMA-nummer) från Mobilbyrån. Returnummer erhålles normalt inom 24 timmar. Erhållet returnummer gäller 10 dagar från utfärdandedatum.
- Faktura eller annan dokumentation som styrker inköpsdatum MÅSTE bifogas. Returnummer skall alltid anges på såväl fakturakopia som ev. ytteremballage. Ej direkt på själva originalförpackningen.
- Skriv aldrig direkt på produktkartongen om denna samtidigt fungerar som sändningsemballage.
- Vara som returneras till Mobilbyrån utan returnummer, skickas tillbaka utan åtgärd och en undersökningsavgift kan debiteras. Retur sker på kunds bekostnad.
- Vara som inte överensstämmer med vad som angivits vid returbegäran, skickas tillbaka utan åtgärd och en undersökningsavgift kan debiteras. Retur sker på kunds bekostnad.

14. Sekretess
Kunden får inte till tredje man utan Mobilbyråns godkännande lämna ut handlingar eller på annat sätt återge uppgifter, vilka är skyddade enligt lag (1990:409) om företagshemligheter. Kunden skall genom tystnadsförbindelse för personal eller andra lämpliga åtgärder tillse att sekretess iakttages. Sekretess skyldigheten gäller inte för sådan information som är allmänt känd. Sekretess skyldigheten gäller även om avtalet i övrigt upphört att gälla.

15. Överlåtelse
Kunden får inte överlåta eller upplåta, helt eller delvis, rättigheter eller skyldigheter enligt dessa Villkor till tredje part. Mobilbyrån äger vidare rätt att anlita underleverantörer för fullgörande av sina skyldigheter.

16. Avtalsbrott och uppsägning
Om Kunden brister i uppfyllande av sina förpliktelser gentemot Mobilbyrån byter företagsform, träder i likvidation, ansöker om eller försätts i konkurs, inleder förfarande om företagsrekonstruktion, inleder ackordsförhandlingar, inställer sina betalningar eller annars kan befaras vara på obestånd eller om en fysisk eller juridisk person som tidigare inte utövat kontrollerande inflytande över Kunden förvärvar sådant inflytande, har Mobilbyrån rätt att häva, tillfälligt avbryta eller omedelbart säga upp samtliga avtal med Kunden samt vägra ytterligare leveranser.

17. Tillämplig lag och tvist
Svensk lag ska tillämpas på dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Språket för förfarandet ska vara svenska. Tvist med anledning av dessa Allmänna Försäljningsvillkor ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska ("SCC") också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm. Mobilbyrån ska därtill alltid ha rätt att ansöka om betalningsföreläggande eller väcka talan beträffande utebliven betalning vid allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

18. Ogiltighet
Om svensk domstol myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke verkställbar ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle vara ogiltig enligt svensk lag skall detta Inte påverka giltigheten av Villkorens övriga delar. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

19. Force Majeure
Med undantag för Kundens betalningsskyldighet, äger Mobilbyrån, Mobilbyråns underleverantörer gentemot kunden rätt att utan ersättningsskyldighet inställa, inskränka eller uppskjuta leverans i den mån fullgörande av leveransen omöjliggörs eller väsentligen försvåras eller fördyras på grund av omständigheter utanför Mobilbyråns kontroll, såsom uteblivna leveranser från underleverantörer, anskaffningssvårigheter, beslag eller annat av dem inte vållat förhållande, extrema väderförhållanden, blixtnedslag, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, avbrott i allmänna förbindelser, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, bojkott, lockout, blockad, sabotage eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse, eller för fel, skada eller försening i leveranser av produkter och tjänster från underleverantör på grund av ovan nämnda omständigheter, som väsentligt inverkar på Villkorens fullgörande och som de inte kunnat förutse eller vars menliga inverkan han inte rimligen kunnat undanröja. Kan Villkoren inte fullgöras inom skälig tid, äger Mobilbyrån eller Kunden skriftligen häva avtalet till den del dess fullgörande hindrats av omständighet som ovan nämnts.

20. Ansvarsbefrielse
Under inga omständigheter är Mobilbyrån ansvarigt gentemot Kunden dess närstående bolag eller dess respektive kunder för indirekta skador eller förluster av något slag, Mobilbyråns ansvar gentemot Kunden kan inte överstiga det inköpspris som har betalats av Kunden för de Produkter och tjänster som ger upphov till tvisten. Denna bestämmelse skall överleva dessa villkor.

21. Preskription
Talan mot Mobilbyrån skall väckas inom ett år. Om talan inte väcks i rätt tid går talerätten förlorad. Denna frist börjar löpa vid den tidpunkt då Kunden emottog Produkten eller tjänsten.

22. Särskilt för program och molntjänster
All programvara som finns tillgänglig för att beställas från Mobilbyrån webshop är upphovsrättsligt skyddade verk från respektive tillverkare. Vid köp av nyttjanderätt och/eller licens till programvara gäller respektive tillverkares eller licensgivares villkor. Villkoren kan medfölja eller ingå i programvaran. Mobilbyråns ansvar är begränsat till det ansvar som tillverkaren eller licensgivaren har i förhållande till kund enligt tillämpliga villkor. Begränsningen innefattar, men inte begränsat till, garanti rörande lämplighet eller immateriella rättigheter.

23. Särskilt för tjänster
Vid fel i tjänst förbehåller sig Mobilbyrån rätten att avgöra om en tjänst skall åtgärdas, göras om, ersättas, repareras eller krediteras. Mobilbyrån har alltid rätt att kontrollera en tjänst innan beslut om åtgärd. Vid felaktiga reklamationer av tjänster har Mobilbyrån rätt att fakturera för tid, frakter och transporter samt produkter som lagts ut utöver den avtalade leveransen. Kontroll och åtgärd sker i samråd med kund.

24. Ikraftträdande
Dessa allmänna villkor gäller från och med den 1 september 2016 och ersätter alla tidigare gällande försäljningsvillkor. Gällande försäljningsvillkor finns alltid publicerade på vår hemsida. Mobilbyrån förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Kopia på dessa villkor finns alltid utskiven i ett original, daterad och signerad av firmatecknare på Mobilbyrån. Vid otillåtet intrång och ändring av dessa villkor av tredje part så gäller de utskrivna villkoren ovillkorligen. Kopia på gällande villkor kan erhållas via e-post. Kontakta vår support så hjälper de dig.

TJÄNSTER
Mobilbyrån tillhandahåller och säljer tjänster rörande paketering av flertalet olika typer. Debitering av tjänsten sker enligt avtalad metod och enligt gällande prislista eller offert. Mobilbyråns kundtjänst kan ge ytterligare information om de tjänster som tillhandahålls och säljs. Nedan följer en del av vårt utbud gällande tjänster och en liten snabb genomgång av de tjänster vi erbjuder.

Utbytesservice
Tjänsten ger slutkunden möjlighet att få en utbytesenhet till sig redan dagen efter en felanmälan. Man slipper allt med långa servicetider att göra. Vid registrerad felanmälan senast kl 14:00 arbetsdag före vardag utlevereras en ersättningsterminal från Mobilbyrån samma dag. Den felanmälda terminalen returneras till Mobilbyrån enligt bipackad instruktion och kunden behåller utbytesenheten/ersättningsterminalen. Ersättningsterminalen blir slutkundens ägodel och den felanmälda terminalen blir Mobilbyråns ägodel när Mobilbyrån mottagit terminalen, eventuella reparationskostnader bekostas av kunden. För det fall kunden underlåter att skicka in den defekta enheten debiteras en ny enhet Kunden. Normala garantivillkor gäller för den trasiga enheten. Se punkten Garanti i dessa villkor. Denna tjänst går att applicera på fler produkter såsom mobiltelefoner, laptops, skrivare etc. Debitering av tjänsten sker enligt avtalad metod och enligt avtalad prislista eller offert. Normalt tar vi endast betalt när tjänsten används, dvs. när en felanmälan görs. Inga andra kostnader förekommer. Ändvänds inte tjänsten så blir det heller ingen annan kostnad. Det finns lite olika upplägg så att det kan passa just era behov. Kontakta oss för mer information. Villkor och priser för Tjänster sätts upp i ett sidoavtal till dessa allmänna försäljningsvillkor.

Konfiguration
Mobilbyrån tillhandahåller och säljer tjänster rörande konfigurering på flertalet olika förfaranden och nivåer. Vi har stor erfarenhet av att hjälpa många företag och statliga instanser med att konfigurera enheter före leverans. Mobilbyrån tillhandahåller en portal för beställningar av konfigurerade terminaler där kunden kan placera beställningar och få förkonfigurerade terminaler direktlevererade till sig. Varje kund är unik och har sina egna unika behov, vi hjälpa till att tillgodose era unika önskemål. Vi kan montera sim kort, montera skärmskydd, aktivera enheter, uppdatera mjukvara, ändra i menyer, stöldmärka, installera olika MDM lösningar och diverse appar efter era önskemål, utföra önskade inställningar i menyer och låsta funktioner före leverans. Villkor och priser för Tjänster sätts upp i ett sidoavtal till dessa allmänna försäljningsvillkor.

Återköp, skrotning
Vi erbjuder fri värdering av era utgående produkter utan säljkrav. Vi sammanställer ett värde som kunden sedan får ta ställning till. På de produkter som saknar ett värde erbjuder vi istället kostnadsfri skrotning. Vi erbjuder säker radering av information på de produkter vi återtar. Ett skrot- och miljöintyg erhålles för samtliga produkter vi tar emot. Kunden står för frakten in till oss. Allt vi återtar skrotas med miljön i fokus alternativt återanvänds. Allt enligt de villkor som sätts upp i samband med återköpet eller återtaget. Villkor för återköp/återtagning sätts upp i ett sidoavtal till dessa allmänna försäljningsvillkor. Kontakta oss för frågor eller för hjälp med att värdera era befintliga enheter.

Management / personlig tekniker
Ni kan via oss få en personlig tekniker. Vi erbjuder en rad olika manegement tjänster där vi kan ta hand om allt från uppackning, montering, installation, konfigurering, drift, support och löpande underhåll. Vi kan ta hand om all er telekommunikation och data hantering eller bara delar av den. Vi kan sköta om driften och ta hand om all service och support. Detta så ni kan koncentrera er på er kärnverksamhet. Vid ett sådant avtal sätter vi upp ett separat avtal till dessa villkor för de tjänsterna.